Monday, October 29, 2007

Exam dah dekat...

Exam dah dekat....

Bercakapkan exam, sekarang di Adelaide adalah musim exam. University Adelaide examnya start minggu depan, manakala UniSA (ditujukan kpd Ihsan serta warga UniSA yang lain, pharmacy, engineering etc) startnya minggu selepas itu. Bukan di sini sahaja, bahkan di merata2 Australia in general, tgh exam final sekarang.

Memang seronok tengok sahabat
2 semua pulun utk exam. Kalau dikekalkan sepanjang masa, lebih baik. Lebih cantik. Indah.

Nak beri satu cerita kepada saudara2 sekalian. Rakan2 sekalian. Cerita ini telah diberitahu oleh seorang ilmuan ketika nak exam 1st year, 1st sem dulu. Masa tu takut2 juga, cuak dgn exam medic dulu.. Walaupun tak tahu sumbernya sahih atau tak, tapi apa yang saya nak anda semua ambil adalah pengajaran dari cerita ini..

Suatu ketika dahulu, Nabi Musa didatangi dengan sakit perut yang amat sangat. Maka diadukan kepada Allah, maka Allah memerintahkan agar Nabi Musa pergi ke sebuah pokok dan mengunyah2 daunya. Maka pergi la Nabi Musa ke pokok yang diperintahkan itu, ambil daunnya lalu dikunyahnya daun itu, maka hilang lah sakit perut Nabi Musa. Beberapa ketika selepas itu, sakit perut itu datang kembali. Nabi Musa terus pergi ke pokok itu, diambilnya daun itu kemudian dikunyah2. Namun, sakit perutnya tidak hilang. Tidak tahan akan sakit perut itu, Nabi Musa mengadu kepada Allah tentang hal itu. Allah pun berfirman kepada Nabi Musa, "Dahulu ketika kau sakit, kau datang meminta kepadaKu dan aku sediakan jalan buatmu. Tapi kini, ketika kau sakit, kau terus ke pokok itu tanpa meminta pertolongan kepadaKu..".

Significant cerita ini. Kita reflect balik kpd kehidupan kita, especially diri kita sebagai student ini. Muhasabah, tengok kita study sungguh2 ni sebab kita nak pass exam, taknak fail ATAUPUN sebab kita tahu Allah suka kita study ni, Allah perintahkan kita study ini. Lain distinctionnya antara kedua2nya. Sebab yang kedua tu, Allah suka apa yang kita lakukan, dan kita still dpt pass exam dgn study kita itu. Kalau kita tak pass, kita tahu yang Allah uji kita ataupun ada benda yang kita still lacking, tapi still akan diberkatiNya.

Kalau kita study utk pass exam ataupun taknak fail, maka study kita kalau pass exam tu, itu ajelah yang kita dapat. Begitu juga dgn kalau tak fail, itu ajelah yang kita dapat. Berkat Nya tiada..

So, check balik niat kita.. Adakah kita dtg study sini sebab kita tahu Allah suka dan perintahkan kita study, ataupun sebab kita just nak pass exam dan boleh kerja dan jadi kaya. Jika ada
tergelincir, maka perbetulkanlah niat kita. Betapa Allah sayang kita, pelihara kita dari sekolah rendah, lps tu pass lagi sek menengah, pre uni.. Sekarang kat uni dah.. Hargai betul2 dgn tunjukkan syukur kita kpd Allah..

Begitu juga kalau kita kalut dgn study, takut dgn exam. Rasa tak cukup aje dgn study...

Satu lagi cerita nak kongsi..

Ketika Maryam baru lps melahirkan Nabi Isa, beliau rasa sangat lapar, lalu Allah menyuruh Maryam untuk goncangkan pokok kurma disebelahnya. Maryam berkata yang dia sangat tidak larat ketika itu, masakan
untuk menggoncang pokok kurma yang besar itu. Allah berfirman kembali yang maksudnya mahu Maryam hanya meletakkan tangan nya di pokok itu. Maryam letak tangannya dan buah2 kurma semuanya jatuh dari pokok tersebut.

Pengajaran kepada cerita itu, Allah nak kita berusaha juga dalam apa pun. Allah nak dalam apa yang berlakupun, ada asbabnya.

Dan dalam memberi kejayaan ataupun nikmat kepada hambaNya, Allah nakkan sesuatu yang boleh menjadi sebab kepada kejayaan tersebut. Bagaikan meletakkan tangan kat pokok, itu nak dijadikan asbab utk buah2 kurma itu jatuh. Sama juga dgn study kita. Dengan sebab kita study, jaga hubungan kita dgn Allah, dll.. boleh aje Allah jadikannya sebagai asbab utk kita boleh jawab dan success dlm exam. Tapi kena ikut sunnatullah nya la.. Kalau nak pass exam, kena study sungguh2, betul tak?

Kadang kala kita lupakan Allah dalam kehidupan kita. Kita lupa berkat Nya dlm menjalani kehidupan. Contohnya senang.. Tak sama orang yang duduk study 8 jam kat depan meja study, dengan hanya 'duduk2 bersama buku' dgn orang yang study 2 jam, tapi berkat.. Study semua masuk.. Sebab tu ada kita nampak orang yang dikatakan genius yang study sikit tapi dpt HD, 4 flat.. Nak kata genius tak juga... Itulah namanya berkat... Nak dapat berkat, kenalah cari redhaNya dulu...

So, 'Sinsingkan lengan baju.. Pancangkan asah' (Lagu Indonesia Memanggil dari Shouratul Harokah). Kita duduk study, dan jawab exam tu.. kita ikhlaskan hati dan niat kita hanya kepadaNya.. Insya Allah, Allah akan tlg.. Apa pun result yang kita dpt lps tu, anggaplah ia t
erbaik daripada Allah... Dan paling penting, study la sungguh2.. Sebab itu pun sunnatullah utk berjaya...

Insya Allah...

"Sesuatu yang mungkin berlaku tidak akan lebih baik dari apa yang telah berlaku"- Imam Ghazali..

7 comments:

Chrysalis said...

All da best!

lasiaf87 said...

jazakAllahu khairan kathira untuk peringatan.. moga semuanya diberkati Allah.. amin..

ma'at taufiq wan najah!

ainishamsi said...

assalammualaikum,
entry yg best di kala tgh swotvac. mohon dilink boleh?

aie144 said...

sila2...

ihsan_huhu said...

lambat lg exam...

gle r aieshamsi siot

Unknown said...

jazakAllahu khairan kathira untuk peringatan.. moga semuanya diberkati Allah.. amin..

ma'at taufiq wan najah!

Dr Nizam Zakaria said...

seorang ilmuan?