Saturday, November 20, 2010

6 Tahun Di Adelaide - Kerana Manisnya Hidayah dan Ukhuwah

Pagi 20 November 2010.

Tiba-tiba kepingin untuk kembali melihat blog yang telah lama ku tinggalkan. Seperti mana televisyen atau yang seangkatan dengannya, sesudah lama ditinggalkan, maka pasti akan dipenuhi dengan debu, tahi cicak, dan sebagainya.

Ah, need a new fresh start again.

Hari ini adikku, Nur Diyana Zazali serta rakan-rakan tahun kedua Farmasi nya menghadapi paper pertama mereka bagi exam akhir tahun di UniSA. Selamat berjuang di medan Nana ye! Abang dah habis exam.. Hihi.

Bila difikirkan, tahun keempat MBBS di University of Adelaide ini adalah tahun yang sangat bermakna buat diriku. Kenapa? Setelah 6 tahun diri ku menjejakkan kaki ke bumi bertuah ini, akhirnya pada tahun ini berjaya juga aku melangkah ke tahun empat, tahun klinikal. Sebelum ini hanya bertarung dengna paper-paper pre-klinikal.. Paper Resource Med 1, 2, 3.. Aisshh

Bila mengenangkan dah 6 tahun sudah berlalu, aku melihat ramai rakan-rakan yang sezaman (seumur la maksudnya) dah sudah menentukan arah tuju masing-masing. Ramai yang dah berkahwin (erm, aku?), akan berkahwin, dah grad, bekerja, dan lain-lain. Malah junior2 pun dah start potonf dah dalam grad dan kahwin. Hari ini aku tersenyum sendiri apabila kawan lama dulu, masa zaman sekolah rendah, jadi friend ku dalam Facebook. Dan lihat dia pun nak kahwin juga akhir tahun ini. Hihi.

Tapi kalau asyik nak membicarakan apa yang aku tak dapat, apa yang aku masih belum capai, memang sampai bila pun akan membuatkan diri rasa down. Tak nampak apa yang dah dibuat.

Cuba fikir, apa yang aku dah capai, apa yang aku dah terima sepanjang keberadaan 6 tahunku di Adelaide.

Ahh..

Aku kenal kembali dengan Islam apabila aku di sini. Alhamdulillah. Dan bersyukur yang amat aku kepada Allah kerana walaupun di negara orang putih yang kita nampak masyarakatnya gila arak, aku mengenal kembali erti kehidupan ku di muka bumi ini.

Adelaide bukanlah bandar metropolitan ataupun cosmopolitan seperti kita bayangkan Los Angeles, New York, mahupun Sydney ataupun Melbourne. Jauh sekali dari London, Paris, Madrid dan lain-lain. Dan tak se gah Kuala Lumpur, tempat asal usulku (tapi of course besar la dari Gombak Batu 5 tu.. Hehe). Namun walaupun bandarnya kecil, namun penduduknya alhamdulillah baik-baik belaka. Hidup mereka disandarkan kepada moral values yang tinggi. "Hi, good morning. How are you?" merupakan ucapan yang biasa kita dengar di supermarket atau kedai-kedai. Penduduknya peramah, dan boleh dikatakan tidak susah la untuk kita menyesuaikan diri di sini. Tapi kalau masa mereka mabuk.... Adeh.. Habis segala moral tu..

Berceritakan kembali di sini, aku sangat berterima kasih kepada rakan-rakan, abang-abang yang sudi membimbing ketika ku sampai ke Adelaide. Nizam (dah doktor dah dia ni), Hanif, Aizuddin, Syauqi aka Matnor, Dr Zaki..

Dan yang paling penting, aku sangat-sangat lah berterima kasih kepada Allah... Kerana sudi mencampakkan sekeping hidayah buat diriku yang kerdil ini. Bagaimana Allah switch life ku dari kehidupan yang ntah apa-apa di KDU, kepada sebuah kehidupan yang sangat bermakna...

Seperkara lagi, kawan-kawan, seniors, juniors yang ku berkenalan di sini. Mereka merupakan teman yang paling rapatku sepanjang kehidupan ku, jauh melebihi rapatnya diriku dengan rakan-rakan di awal-awal kehidupanku dahulu. Dari seniors, bapa-bapa usrah, adik-beradik usrah, dan anak-anak usrah ku.

Kenapa?

Kerana kami berkongsi suka dan duka... Dan kami berkongsi sebuah perjuangan yang tidak lokek untuk dikongsi bersama.. Sebuah perjuangan yang dengannya kami menghayati tujuan kehidupan kami...

"Dan tidak aku jadikan jin dan manusia melainkan beribadah kepadaku" (Az-Zhariyat, 51:56)

"Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh" (As-Saff, 61:3)

Kerana manisnya hidayah dan ukhuwah....

6 comments:

aziahzuber ialah name saye. said...

wow aie. amazing

lasiaf87 said...

takde satu pun gambar saya... huhu.. (T_T)

aie144 said...

Faisal: Takpe bro.. Nta always di hati.. :-)

jemir said...

Dah lama x bukak blog aie... yeay ada gak gambar saya

syahr musafirzawawi said...

tiba2 rasa sebak

Unknown said...

sedihnya. Allah sentiasa bersama hambaNya yang ingin bersamaNya. InshaAllah.
be strong