Friday, August 05, 2011

Diari Ramadhan 1: Awal Ramadhan- Penyesuaian Diri

Ramadhan tiba lagi..

Cuma kali ini berbeza sedikit berbanding dengan kehidupan ku 6 tahun sebelumnya. Di Malaysia, spesifiknya di Ipoh; dan dengan diriku seorang diri di rumah di Taman Cempaka ini.. Wah, sungguh mencabar rupanya..

Sebab apa? Dulu di Adelaide, at least there will be a housemate (or more specifically, room mate) yang akan kejut sahur, everyday, without doubt. Mencabar tau tak..! Kalau tersilap planning sedikit (ie hp letak jauh sikit sebab charge hp semalaman) memang tak dengar la alarm, so tak bangun sahur. Sepanjang 5 hari berpuasa ni, dah 2 kali missed! Kali ini kalau bangun sahur pun, makan roti krim perisa jagung Gardenia ataupun High-5. Dah siap letak kat meja tepi katil bersama-sama dengan air kosong satu botol 1.5L, sebelum tidur malam. Kalau rajin sikit, turun bawah, minum susu dengan kurma basah dari Iran tu. Memang kalau cukup syarat, memang bertenaga sampai ke petang, terutamanya sekiranya ada susu dan kurma tu.

Berpuasa sorang-sorang kat Ipoh ni pun banyak benda yang dipelajari juga. Satu: kalau buka puasa sorang-sorang, jangan lah baring lepas Maghrib tu, walaupun tak makan banyak, sebab confirm terlepas terawih punya! Haiya.. Rugi2.. Sebab tu kalau ada peluang, jumpa la ikhwah-ikhwah dan 'menempel' lah bersama mereka. Tak kisah la, buka puasa kat masjid pun best, kalau kat rumah diaorang pun lagi best.. Hehe (tapi setakat ni baru berbuka kat rumah Abrar la). Tapi my ex-room mate hari ni ajak buka puasa kat rumah dia (siapa lagi kalau bukan Muslim). Alhamdulillah..

Ipoh tahun ni sangat-sangat panas. Jarang hujan kecuali 2-3 hari lepas, lebat sangat (satu lagi sebab mengapa aku tertinggal terawih hari tu :-p). Tapi nak difikirkan dugaan berbanding di Adelaide tu, ada lah kelebihan dan kekurangan berpuasa di sana dan di Ipoh ni. Di Adelaide, sepanjang 6 tahun berpuasa dulu, hampir-hampir setiap tahun adalah musim spring ke winter. So, puasanya boleh tahan lah dari segi masa nya. Cuma... Dari segi suhunya, bila sejuk... Memang cepat sangat lapar!! Haus tak sangat. Dan satu lagi, bila di sana... Ujian mata tu yang paling mencabar.. Terdedah sana sini, cium sana sini.. Kat Malaysia ni, boleh tahan lagi la ujian mata tu..

Moga Ramadhan yang bakal ditempuhi di minggu-minggu akan datang, akan memperbaiki amalku, dan moga semua amalku di bulan yang mulia ini diterima Allah SWT.

“ Rugilah seseorang yang memasuki bulan Ramadhan, namun bulan ini berlalu sementara (dosa-dosanya) masih belum diampuni.” ( Riwayat Ibn Khuzaimah dan Ibnu Hibban)

No comments: