Tuesday, April 15, 2008

Pentingnya Merancang Masa Hadapanmu Ya Akh!

Melbourne.

Terfikir sejenak betapa gembira nya hati bertemu dengan saudara-saudara ku di sana. Lebih-lebih lagi tuan rumah Barkley yang memberi layanan terbaik kepada kami dari Adelaide. Paling diri ini bersyukur kerana dapat berjumpa budak Koleq 01, Hairul Adha (aka Ladha) yang telah banyak membuatkan ku terhibur. Mana tidaknya, sesyadid-syadid kami, bila kami saling bertemu, maka perkara paling lucu yang anda semua boleh terfikir berlaku, boleh berlaku antara kami. Budak Koleq...

Hari Sabtu berjumpa dengan adik-adik baru Melbourne. Ceria-ceria belaka kesemua. Serta bersemangat untuk menerima segala pengisian hari tersebut. Graf Sejarah Islam sama-sama kami perhalusi dan kami faham, dan bersemangat untuk menaikkan kembali graf tersebut.

Hari Ahad. Hmm..

Tajuknya amat interesting (walaupun pada hakikatnya dah lama tahu). Haha. Untuk Keiyo dengan Paklan, biarlah terbuka sedikit mata nya. Hehe. Tapi di kala itu juga terfikir sejenak, tentang perlunya diri ini merancang masa depan dengan sebaik-baiknya.

Kenapa?

Masa depan akan hanya sampai kerana adanya hari ini.

Sekiranya diri tidak dipersiapkan hari ini, maka kesudahannya berkemungkinan sangat buruk dan padah pada hari yang mendatang. Maka perlulah diri merancang dengan rapi dan teliti akan setiap perkara yang ingin dicapai.

Sebab taknak rasa yang lamanya kehidupan dalam dunia ini sampai asyik bertangguh sahaja, yang walhal pada hakikatnya dunia ini hanyalah satu titik daripada satu garisan lurus yang tidak putus-putus.

"Dan (ingatlah) masa Tuhan himpunkan mereka (pada hari kiamat kelak), dengan keadaan mereka merasai seolah-olah mereka tidak tinggal di dunia melainkan sekadar satu saat sahaja dari siang hari. Mereka akan berkenal-kenalan sesama sendiri. Sesungguhnya rugilah orang-orang yang telah mendustakan hari menemui Allah untuk menerima balasan dan yang tidak mendapat petunjuk: semasa hidup di dunia)." Surah Yunus, ayat 45.

Taknak jadi orang yang sangat rugi!

So, harap dapat istiqamah dalam merancang masa depan, serta dapat diberi panduan juga dalam diri ini mara terbang jauh ke atas.

P/S: Paklan dah pernah membawa kereta di atas jalan bumi Aussie ini. Sejam setengah lagi tu. Syukur selamat sampai!

2 comments:

ihsan_huhu said...

paklan x drive ke?

aie144 said...

paklan boleh aje drive, tapi tak pernah nak drive kat oz ni..