Thursday, June 22, 2006

21 June 2006...

Berlalu sudah tarikh keramat ini. Ya, umurku sudah mencecah 21 tahun. Sudah boleh mengundi. Hehehe.. Wahai Parlimen Wangsa Maju, insya Allah undiku akan ku gunakan sebaik-baiknya.

Ramai juga kenalanku yang menyambut hari lahir pada tarikh yang sama. Yang paling diingati adalah adikku, Nur Diyana Zazali (17tahun-dah boleh ambil lesen kereta dah Nana oii..). Pakcikku @ adik ayahku, Karim (21tahun) juga lahir pada hari yang sama dengan ku, cuma dia siang, manakala aku pada sebelah malamnya. Lepas tu kembar ku yang tak sama ayah dan tak sama ibu, Kurt@Mohd Farhan Ghazali, NZ (21tahun) dan juga Hafizah Zainol Abidin, UK (21tahun). Tak lupa pada coursemate ku di Medicine School South, Shahzana Dahlia Rhasbudin Shah (23tahun).

Meningkatnya umur ini, diharap makin meningkat kematangan kita, dan juga perhambaan kita kepada Allah. Dan paling penting, ingat yang mati makin hampir dengan kita dengan meningkatnya umur ini. Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud, "orang yang paling bijak adalah orang yang selalu mengingati mati..". Sedangkan apabila Rasulullah S.A.W. pergi menziarahi kubur, baginda akan memberikan salam dengan ucapan

"Assalammualaikum ya ahli kubur. Kamu telah pergi mendahului kami, dan kami akan datang mengikuti kamu..."

Pada tarikh ini, kehidupan ku OK, seperti biasa. Housemate ku tidak menganjurkan apa2 tahun ini kerana masing-masing busy dengan exam yang masih berlangsung. Anep dah final year Accounting nya. Nizam dgn paper 3rd year medicnya. Ihsan pula dengan paper physiology dalam course physiotherapy dia. Muslim pun sama dgn aku, sedang berjuang dengan exam-exam utk 2nd year medic ini. Exam masih berlangsung. Hari ini paper Modified Essay Questions (MEQ). Alhamdulillah, Allah bagi bertolongan kepada kami kerana paper tadi tidaklah susah seperti yang dijangkakan. Cuma paper Isnin lepas (Reasoning, Learning, Explaining-RLE @ triple jump) sangat mencabar. Bayangkan, sebelum2 ini kes yang diberikan adalah tentang CVD, pulmonary, GIT ataupun renal problems, tapi utk tahun kami mid-year ini, diberinya kes spinal injury..Mid-thoracic injury.. Susahnya... Tapi, rasanya Allah still bantuku dalam exam yang lepas, kerana walaupun pada mulanya ku tidak mampu utk mencari idea bagaimana nak start approaching the case, tapi tiba-tiba sedang ku menyelak buku Davidson's Principle and Practice of Medicine maka ternampaklah perkataan "Brown-Sequard syndrome".. yang banyak membantuku explain the sign and symptoms of the patient. Alhamdulillah...

Paper ku lepas ini adalah pada Selasa minggu depan (Practical), Rabu (Multiple Choice Q's/Short Answer Q's- MCQ/SAQ), dan Jumaat (Professional English Level II). Doakan agar kejayaan bersama-sama dengan ku, dan segala usahaku diredhaiNya.. Insya ALLAH..

No comments: